De voor- en nadelen van online winkelen

Voor shoppers die hun aankoopmogelijkheden willen uitbreiden, kan online kopen een geweldige bron zijn, maar ook een geweldige manier om geld te besparen. Online winkels zijn zeer concurrerend, niet alleen met andere online winkels, maar ook met fysieke concurrenten. Prijsvergelijking websites maken de jacht op deals gemakkelijker en helpen ook bij het begeleiden van shoppers naar online winkels met de beste reputaties door het plaatsen van reviews die door andere shoppers zijn ingediend.

Voordelen van online winkelen

Point-of-sale voordelen zijn onder andere winkels die geen verzendkosten bieden en gratis ship-to-store opties. Veel online winkels geven geen omzetbelasting door (tenzij dit door de staat wordt geëist) aan klanten, wat een aanzienlijke besparing kan opleveren voor de klanten die voornamelijk online kopen.

Andere voordelen van online winkelen zijn onder andere:

  • De winkels zijn bijna nooit gesloten.
  • De klanten kunnen in hun pyjama winkelen.
  • Online shoppers besparen op gas.
  • Er zijn geen parkeerproblemen.
  • Online shoppers hebben zelden te maken met agressieve verkopers.
  • Er zijn geen vervelende mensenmassa’s.
  • Online shoppers hoeven niet in lange rijen te wachten om uit te checken.
  • Veel online winkeliers staan toe dat shoppers reviews plaatsen over de producten die ze hebben gekocht.
  • Er zijn meer keuzes voor het kopen van gereviseerde producten.
  • Online verkopers krijgen vaak een intensievere producttraining dan in de lokale winkels.
  • Online verkopers hebben vaak meer flexibiliteit in het nemen van beslissingen, zoals het toepassen van coupons, het voldoen aan de prijzen van concurrenten en het versnellen van de verzending zonder extra kosten.

Nadelen van online winkelen

Soms is het zo dat er veel te weinig wordt geadverteerd. Het communiceren van ontevredenheid kan online lastig zijn en vergt vaak enorm veel geduld en vasthoudendheid om tot tevredenheid te komen. Problemen oplossen met lokale winkelmedewerkers is vaak sneller en bevredigender. Het contact met het volgende managementniveau is bij lokale winkels veel gemakkelijker dan online.

Andere nadelen van online winkelen zijn onder andere:

  • Online shoppers hebben niet de mogelijkheid om de artikelen die in aanmerking komen voor aankoop fysiek te inspecteren of te passen.
  • Online shoppers verliezen soms de macht om te onderhandelen over de prijs en de betalingsvoorwaarden die in lokale winkels kunnen bestaan.
  • Artikelen die online worden besteld, worden soms nabesteld, maar het is mogelijk dat shoppers er pas weken later achter komen. Dit is vooral problematisch bij het kopen van cadeaus.
  • Online shoppers weten niet altijd of een site een legitieme winkel is en of het veilig is om te winkelen.
  • Bij retouren worden vaak herbevoorradings- en verzendkosten in rekening gebracht.
  • Online shoppers hebben vaak geen persoon (of dezelfde persoon) om mee te praten als ze met een probleem te maken hebben.
  • Het is soms gemakkelijker om ter plaatse geld terug te krijgen als het gekochte artikel in prijs daalt binnen de gegarandeerde prijsperiode.
  • Online shoppers kunnen niet profiteren van belastingvrije seizoensgebonden shopping evenementen in de hele staat.

Lees ook: Hoe beheer je je bankrekeningen als een ZZP’er?