Voor- en nadelen van abonnementsdiensten

“Van de maand” diensten zijn zeker niet nieuw. De clubs voor fruit en kaas van de maand, de clubs voor wijn, koffie, sigaren, enz. bestaan al heel lang. Voor de klant zijn de diensten van de abonnementendoos zowel tijdbesparend als handig, en u kunt gewoon naar de deurstop gaan als u op een nieuw product wacht. De meest voorkomende abonnementsdiensten zijn tegenwoordig Amazon Prime en Netflix en ze bloeien op. Abonnementenboxen kunnen voordelig zijn omdat ze een bedrijf helpen bij het verwerven van een langdurige klant, in plaats van een eenmalige verkoop. Maar er zijn nog steeds veel voors en tegens aan het abonnementsservicemodel.

Op directopzeggen.nl kun je direct al je ongewenste abonnementen opzeggen met een klik.

Voordelen

Voorspelbaarheid

Ten eerste zijn de diensten van de abonnementendoos voorspelbaar. Een klant wordt klant en het traject van zijn omzet is gemakkelijker te berekenen dan bij andere producten. Het is gewoon makkelijker om te weten wat de kosten zijn en wat de toekomstige inkomsten zullen zijn. Ook de reguliere verzendkosten en bestemmingen zijn voorspelbaarder, waardoor de behoefte aan magazijnmedewerkers gemakkelijker te voorspellen is.

Minder retentie

Consumenten hoeven niet “terug te komen” – ze zijn al bereid om één keer per maand bij u te kopen, dus er is minder behoefte aan leadgeneratie, sociale signalen, e-mail, enzovoorts, wat kosten bespaart.

Frequentie

Wanneer een klant eenmaal per maand een product ontvangt, is de kans groter dat hij/zij informatie over de dienst doorgeeft aan vrienden en familie, zonder dat er sociale signalen moeten worden gecreëerd, hoe groter de frequentie, hoe groter de kans dat dit gebeurt.

Nadelen

Onzekerheid

Iedereen is vergeetachtig als klant, er is altijd een kans dat u vergeet uw abonnementsdienst op te zeggen als u besluit dat u niet echt een fan bent van het product. Dan bent u waarschijnlijk niet zo blij met het bedrijf dat het aan u heeft verkocht, en is de kans kleiner dat u abonnementsdiensten aan iemand anders aanbeveelt. Voor de abonnementsdienst kan een klant de dienst verlaten wanneer hij maar wil, dus inkomsten zijn niet altijd voorspelbaar.

Stilstand

Als de doos niet goed is afgestemd op de behoeften van de consument, is de kans groter dat deze zich uit de dienst terugtrekt en het kan een grote uitdaging zijn om die klanten weer op de hoogte te brengen. Sommige abonnementsdiensten lijken niet zoveel variatie te beogen als andere, dus een klant die elke maand op zoek is naar gloednieuwe producten zou wel eens teleurgesteld kunnen zijn over wat hij of zij ontvangt. Als het erop aankomt, zullen zelfs de meest toegewijde abonnementsdoosklanten niet doorgaan met kopen als ze niet van de artikelen houden die ze ontvangen.

Lees ook: Hoe speel je een Escape Room?