Wat is RPA en wat zijn de voordelen?

Robotic process automation helpt bij de toepassing van specifieke technologieën die alledaagse, routinematige, gestandaardiseerde taken kunnen automatiseren, waardoor een hogere productiviteit en waarde worden gecreëerd met minder investering; dus in wezen wordt een computersoftware of ‘software bot’ in staat gesteld om toepassingen voor processen die betrekking hebben op het manipuleren van gegevens, het uitvoeren van transacties, het triggeren van reacties en het communiceren met andere digitale systemen binnen het domein vast te leggen en te interpreteren.

Dit systeem wint snel aan populariteit, vooral in de bank- en financiële sector, wegens het grote volume van de transacties en de grote voordelen die in een kort tijdsbestek kunnen worden gerealiseerd. De omvang van de voordelen van automatisering is recht evenredig met de stapsgewijze verbetering van de hotspots voor handmatige verwerking. Het RPA-platform biedt jouw bedrijf de schaalbaarheid die nodig is om aan de top van jouw spel te blijven, te presteren en te blijven.

Bewezen voordelen van RPA voor bedrijven

Lees hieronder een aantal voordelen van robotic proces automation:

Verhoogde klanttevredenheid

Het leveren van betere kwaliteit werk met hoge nauwkeurigheid en verbeterde klant/cliënt interactie leidt tot verhoogde klant- en cliënttevredenheid. Dit draagt alleen maar bij aan de goodwill van het bedrijf.

Sneller

Omdat bots hier de uitvoering voor hun rekening nemen, kan een grotere hoeveelheid werk in een relatief veel kortere periode worden gedaan. Een snellere levering, gekoppeld aan nauwkeurigheid wordt de norm met automatisering.

Reconciliatie van meerdere systemen

RPA maakt het mogelijk om data en informatie uit meerdere systemen op elkaar af te stemmen, wat informatie genereert die helpt bij de integratie van processen.

Veelzijdigheid

RPA is toepasbaar in verschillende sectoren en heeft de mogelijkheid om een breed scala aan taken uit te voeren. Elk proces dat op regels is gebaseerd, kan worden gedefinieerd en herhaalbaar is, is een ideale automatiseringskandidaat.

Betere IT-ondersteuning en -beheer

RPA verbetert de operationele kwaliteit van de servicedesk en bewaakt het netwerk. Dit stelt bedrijven in staat om kortstondige pieken op te vangen zonder extra personeel aan te werven of te trainen.

Lees ook: De basis die je moet weten over vetpistolen